بررسی نقوش سردر عمارتهای شیراز در دوران قاجار- پروژه عملی: تصویرسازی یکی از حکایتهای کهن ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
  • نویسنده مژده اسدی
  • استاد راهنما جواد پویان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

در دوره ی زند و قاجار، شیراز یکی از مراکز مهم کاشیکاری به حساب می آمده است. جلوه و رونق این هنر را در بسیاری از بناهای ساخته شده در عهد قاجار و به طور خاص، تزیینات سردر این عمارت ها می توان مشاهده کرد. تزییناتی که ورای ارزش صوری خود دارای ارزشی برگرفته از فرهنگ، عقاید، و سنتها و باورهای مردم جامعه در این دوره می باشد. مهمترین مساله ای که در این میان مطرح است، عوامل تاثیر گذار در پدید آمدن این نقوش هستند که به صورت عمیقی با عقاید و باورها، مذهب، و سایر هنرهای عامه ی رایج در این دوره در ارتباط می باشد. اما مهمترین عامل در میان سایر عوامل نامبرده که به عنوان برجسته ترین منشاء الهامات نقوش، تلقی می شود، ادبیات می باشد. مضامین بسیاری از نقوش را داستان های کهن برگرفته از منظومه های ادبی تشکیل می دهد. برخی از مضامین، سبک های هنری و سنت های تصویری در نقوش، ریشه در نگارگری و هنر باستان داشته است و مفاهیم نمادینی را در بر می گیرند. البته همجواری برخی آثار باستانی نظیر نقش برجسته های هخامنشی و ساسانی نیز تاثیر بسزایی را ایفا می کنند. نتایج حاصل آمده از بررسی این نقوش از جنبه های مختلف، نشان از ارتباط عمیق هنر و فرهنگ عامه رایج در این دوره و تاثیر بسزای آن در پدید آمدن مضامینی از این دست و شکل گرفتن یک عصر هنری جدید در این دوره دارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه ویژگی و ساختار نقوش سردر بناهای کاشی‌کاری‌شده در شیراز

دوره قاجار یکی از دوره‌های درخشان معماری ایران است که در آن سردرها از جمله موضوعاتی است که به‌طور عمده برای تزیین بنا استفاده شده است. سردر یکی از عناصر معماری است که قابلیت بیان اعتقادات سازنده بنا را دارد. دوره قاجار، دوره نوآوری و تحولات جدید در هنر و معماری ایران است. از جمله این تحولات، رابطه فزاینده با غرب است که به دنبال آن تأثیرات مستقیم بر هنر و معماری، به ویژه تزیینات بناها دیده می‌شو...

متن کامل

بررسی ساختار طراحی و نشانه شناسی نقوش سنگ قبرهای قبرستان دارالسلام شیراز- پروژه عملی: تصویرسازی

چکیده: «سنگ قبر» به دلیل ارتباط خاصی که با مذهب و همچنین شرایط اجتماعی و فرهنگی یک جامعه دارد، به سهولت می تواند انبوهی از باورها، ارزش ها و ویژگی های محیط خود را در بر گرفته و از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. دین و هنر دو عامل تأثیرگذار در شکل گیری نقوش سنگ قبرها به شمار می آیند و در هنری که با مذهب در ارتباط است، به نظر می رسد نقوش بیشتر از آن که جنبه ی تزیینی داشته باشند، از معنایی ...

15 صفحه اول

بررسی نقوش گلیم قشقایی و کاربرد آن در گرافیک- پروژه عملی: تصویرسازی

هنر و صنایع دستی روستاییان و عشایر، منابع بسیار غنی و مناسبی برای مطالعه ی تاریخ هنر کشورمان از زمان گذشته می باشند. ایل قشقایی یکی از ایلات استان فارس است که بخش اعظم گلیم های این استان توسط آن ها بافته می شود. گلیم های قشقایی دارای رنگ های تند و شاد به همراه نقوشی ساده و هندسی اند.?چه خوب است این نقوش زیبا بیشتر شناخته شود و از لحاظ سیر تحول تاریخی و همچنین از نظر ارزش های بصری و اصول گرافیک ...

15 صفحه اول

بررسی تصویرسازی به روش زیر لاکی در اصفهان دوران قاجار

چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : نقاشی زیر لاکی در دوران قاجار علاوه بر اینکه شیوه ی رایج هنر قاجار را با خود بهمراه داشت و دارای جنبه های تزئینی- تصویری و کاربردی نیز بود، بستر مناسبی برای تصویرسازی به حساب می آمد. هنرمندان با وجود تمام محدودیت های این بستر جدید و نامتعارف، همچنان به تصویرسازیهای متنوع ادبی، تاریخی و مذهبی میپرداختند که اغلب این هنرمندا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023